Chotěboř
Zásobování železničního areálu
Železniční stanice Chotěboř zahájila svůj provoz 1. června 1871 a byla součástí rozšiřující se sítě Rakouské severozápadní dráhy (Österreichische Nordwestbahn, ÖNWB). V jejím obvodu byl postaven také typizovaný věžový vodojem navržený architektem ÖNWB Karlem Schlimpem. Jak ale záhy ukázal železniční provoz, byl v okolí stanice problém se zajištěním dostatečného množství provozní vody. Situaci tak vyřešila až dodatečná výstavba čerpací stanice u řeky Doubravy, ze které se voda čerpala do 16 metrů vysokého věžového vodojemu vzdáleného od stanice téměř tři kilometry a rovněž navrženého Schlimpem. Vzniklo tak ojedinělé řešení zásobování železniční stanice pomocí dvou věžových vodojemů, z nichž jeden sloužil výhradně k dopravě vody od zdroje do zásobního věžového vodojemu ve stanici.
Zděný věžový vodojem čtvercového půdorysu se zkosenými rohy nesl v nejvyšším patře jednu válcovou ocelovou nádrž o průměru 500 cm a objemu 52 m3 (jiný zdroj uvádí průměr 700 cm; CILA, Richard). Prostory pod nádrží sloužily k obytným účelům železničních zaměstnanců. Omítky objektu jsou hladké, doplňují jej prvky z neomítaných cihel – nadokenní oblouky a římsa v podobě zubořezu oddělující patro s nádrží od nosné části.
Věžový vodojem po svém odstavení i nadále slouží k bytovým účelům.
Národní archiv Praha (NA Praha), Sbírka staničních kronik (1887) 1902-1961, i. č. 407.
Archiv RK, neinventarizováno.
SCHLIMP, Carl: Hochbauten der österr. Nord-Westbahn. In: TINTER, Wilhelm (ed.): Zeitschrift des österreichischen Ingenieur- und Architekten-Vereins. Vídeň 1872, s. 5.
BAZIKA, Edvard: Sestavení týkající se vývinu síti železničné rakousko-uherského mocnářství od roku 1837 až včetně k roku 1875 jako též udání o dobách otevření. Zprávy Spolku architektů a inženýrů v Království českém 11, 1876, č. 1, s. 24.
CILA, Richard: Historie provozu výtopny lokomotivního depa Jihlava. Díl XIII, část druhá. Vodárny a vodárenská zařízení. Rukopis, Jihlava 2012. s. 34-35.